MAF

måndag 14 januari 2019

Bo Johnsson

Kolbäck RK och ”International Fellowship for Flying Rotarians” (IFFR) bidra med ekonomiskt stöd till flygbränsle för "Mission Aviation Fellowship" (MAF) hjälpflygningar till Panzisjukhuset i Kongo. För att ge fler kvinnor som utsatts för sexuellt våld möjligheten att få hjälp kommer MAF i Kongo att öka flygningarna till Bukavu och Panzisjukhuset.

MAF har funnits i Kongo sedan 1961 och bistått bland annat kyrkor, samfund, vårdinrättningar och sjukhus. Att vi nu ännu mer fokuserar på att hjälpa de utsatta kvinnorna känns bara naturligt, berättar David Nordlander CEO för MAF Sweden.

Till dig som vill veta mer om Panzisjukhuset och Dr Denis Mukwege kan vi berätta att sjukhuset grundades 1999 av den prisbelönte gynekologen Denis Mukwege med stöd från PMU, Läkarmissionen och Sida i syfte att bedriva kvalificerad mödrahälsovård. Sjukhuset ägs idag av Communauté des Eglises de Pentecôte en Afrique Centrale.

I början av 2000-talet kom den första patienten som hade utsatts för sexuellt våld. Inte kunde man då ana att det man såg var början på vad som bäst beskrivs som en epidemi. Projektet Survivors of sexual violence (SSV) vårdade under åren 2004-2014 över 32 000 patienter, den yngsta flickan var bara några månader gammal.

På Panzisjukhuset jobbar man efter en holistisk modell där operationer av svårt sargade underliv bara är en del av den hjälp kvinnorna får. Efter en våldtäkt är det lika viktigt att stärka kvinnans självkänsla som att reparera hennes kropp, och redan vid inskrivning träffar kvinnorna en socialassistent som kopplas in på deras fall. På sjukhusområdet finns även psykologer som kvinnorna kan träffa regelbundet. Efter behandling får kvinnorna enkel yrkesutbildning för att ges möjlighet till framtida försörjning eftersom många inte kan återvända hem på grund av skammen och stigmatiseringen kring sexuellt våld.

Denis Mukwege är en kongolesisk kirurg, gynekolog och människorättsaktivist som kämpar för kvinnors rättigheter i Kongo. Tillsammans med sin personal har han opererat och hjälpt över 40 000 patienter, vilket har gjort honom till världsledande expert när det gäller att operera gynekologiska skador orsakat av sexuellt våld.

Denis Mukwege har vigt sitt liv åt att ge röst åt Kongos utsatta kvinnor och barn. Han är idag internationellt erkänd och han har talat inför FN:s generalförsamling, i Sveriges riksdag och mött ett flertal regerings- och statschefer i Europa för att väcka medvetenhet och uppmana till agerande kring den våldsamma konflikten i Kongo.

Nedan följer Denis Mukweges priser och utmärkelser han fått genom åren:

2008 – FN:s pris för mänskliga rättigheter.

2009 – Olof Palme-priset.

2011 – Kung Baudouin International Development Prize.

2011 – Clintons Global Citizens Award.

2013 – Right Livelihood Award.

2013 – Foundation Chirac Prize.

2014 – Sacharovpriset

2018 – Nobels fredspris

För mer information om MAF gå till www.maf.se

För mer information om International Fellowship of Flying Rotarians (IFFR) gå till www.iffr.net och www.iffr.org